Iedere dag gebruik je producten en diensten. Je telefoon, je abonnement, het eten dat je eet, de kleren die je draagt enzovoort. Achter elk product en elke dienst die verkrijgbaar is zit een organisatie die lang heeft nagedacht over de verschillende variabelen van hun product. De vorm, de verpakking, de levering, de specificaties, het materiaal, de prijsstelling en ga zo maar door.
Een organisatie komt vaak voor keuzes te staan en zal hierbij de beste keuzes moeten maken om de klant zijn product te laten kopen. Niet alleen het imago naar buiten maar ook hoe het bedrijf intern werkt. Het leiden van deze keuzes in de breedste zin van het woord is een taak voor het management van de organisatie. Dat zorgt ervoor dat de juiste mensen bezig zijn met de juiste taken en nemen de belangrijke beslissingen.
Dat betekent dat een manager van veel zaken in het bedrijf iets af moet weten. Zo is hij verantwoordelijk voor inkoop, verkoop en marketing, kwaliteitszorg, ondernemingsfinanciering, management van bedrijfsprocessen, personeelszaken en de bedrijfsstrategie.
Management vereist ook veel organisatorische vaardigheden. Men moet goed de overzicht kunnen behouden, mensen kunnen aanspreken op hun gedrag, taken kunnen delegeren (mensen vertellen wat ze moeten doen) en goed zijn met plannen.
Verschillende takken binnen deze sector zijn:
Managers, mensen die direct leidinggeven aan verschillende mensen en groepen binnen een organisatie en de koers bepalen voor een bedrijf.
Ondernemers, mensen die voor eigen risico producten of diensten ontwikkelen en deze aanbieden.