Communicatie, (Multi)media en journalistiek
werkzaamheden
Werkzaamheden
Journalist
Ik werk freelance bij een regionaal dagblad. Van de hoofdredacteur krijg ik de onderwerpen op die ik moet gaan onderzoeken en een verhaal over moet schrijven. Vaak weet ik van te voren hoe groot het verhaal moet worden. Ik bel de betrokkenen voor informatie, zoek op wat er al over dit woord moet los geschreven is en soms ga ik op bezoek om dingen beter te begrijpen. Als ik alle informatie heb, ga ik het artikel schrijven. Soms komt het weer retour als de krant aanpassingen in de tekst wil. Ik moet regelmatig onder tijdsdruk mijn artikel afmaken, zeker als ik aan meerdere artikelen tegelijkertijd werk.







Webmaster
Ik beheer de website van een grote verzekeringsmaatschappij. Niet alleen de externe website maar ook de interne. Ik schrijf artikelen of redigeer artikelen die door andere geschreven zijn. We willen wel dezelfde schrijfstijl hanteren op de hele site. Daarnaast zorg ik ervoor dat de artikelen up-to-date zijn. Vooral het actualiteitengedeelte van de website vraagt er om alert zijn.











Marktonderzoeker
Ik werk bij een vergelijkingssite waarbij ik de informatie over producten en diensten overzichtelijk bij elkaar breng. Ik doorzoek het internet en heb contact met de betreffende bedrijven om de juiste informatie te vinden. Soms is dat een hele zoektocht en ik ben natuurlijk vooral op zoek naar dingen die de aanbieders niet willen zeggen. Alle informatie verwerk ik dan in een overzicht om onze lezers zo goed mogelijk te informeren. Voordat er iets op de site komt te staan wordt het eerst in de interne redactievergadering besproken.










PR-voorlichter
Vandaag ga ik werken aan de samenstelling van een compleet informatieoverzicht van ons nieuwe product. Niet alleen de inhoudelijke details, maar ook de marketinggedachtes. Deze informatie ga ik vertalen naar artikelen voor verschillende bladen en websites. Voor iedereen pas ik de tekst zoveel mogelijk aan datgene wat zij belangrijk vinden voor hun lezers. Als ik de pakketten klaar heb en met iedereen heb besproken, organiseer ik een persconferentie. Ik laat dan verschillende mensen van ons bedrijf het product promoten en ik overleg met de journalisten om de informatie op de juiste manier te gaan plaatsen.