Er is tegenwoordig geen huis meer te bedenken waar het niet aanwezig is; media-apparatuur. Van je telefoon tot de grootste televisie.
In iedere woonkamer is een televisie aanwezig, in ieder huis een computer, en in iedere auto een radio en op je mobiel komt het allemaal samen. Maar hoe wordt het gemaakt en komt het bij jou?
Het draait vooral om communicatie. Hoe breng je wat je wilt vertellen over aan de gebruiker. welke beelden, welke geluiden, welke woorden, welke kleuren, welke volgorde, welke kwaliteit, welke inhoud, ga zo maar door.
Deze sector loopt meestal voorop in de ontwikkelingen. Om de boodschap over te brengen moet je je aan de tijd aanpassen. Websites veranderen per half jaar, televisieprogramma's moeten vernieuwend zijn om kijkers aan te trekken. De bevolking blijft zich bewegen en om je boodschap over te brengen moet je je blijven aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan interactieve televisie, telewinkelen, teleleren, telewerken, video-ondemand en vormgeving.
Het maken van de programma's en inhoud is een heel karwei. het begint met het verdiepen en analyseren van de doelgroep. Vanuit die kennis wordt het programma ontwikkeld en worden allerlei creatieve en technische vaardigheden ingezet om het te maken. En dan is het afwachten hoe je doelgroep er op reageert.
Binnen deze sector is natuurlijk een eenvoudige verdeling te maken in takken:
Film en televisie, waarbij je helpt aan de directe productie en ontwikkeling van televisie programma's.
Media en entertainment management, in een leidinggevende functie in de mediasectoren
Communication and multimedia design, richt zich op websites vormgeving en programmeren