Voor sommige mensen het belangrijkste wat er is, voor anderen maakt het helemaal niet uit: wat trek ik aan vandaag?
Mode veranderd met de dag. Smaak en trends laten zich moeilijk voorspellen, maar het is bepalend voor het beeld van vandaag. Smalle of wijde pijpen, wat voor mouwen, welke kraag, patronen, ga zo maar door.
Mode loopt vooruit op de samenleving. Ontwerpers zijn actief met het beeld van morgen en overmorgen. In kleding, maar ook in textiel, zoals hoeslakens en handdoeken. Voorspellen wat de consument gaat aanspreken. Daar kleding en textiel op ontwerpen, het laten produceren en dan hopen dat het ook inderdaad gaat aanslaan. Anders zit je met een enorme kosten post.
Niet alleen het ontwerpen is belangrijk maar ook de productie, prijs en hoe je het gaat verkopen. Creativiteit dus niet alleen in je ontwerp maar ook in alle fases er na.
Verschillende werkzaamheden binnen deze sector zijn:
Design, je bent bezig met het ontwerpen en vormgeven van kleding.
Productie, je bent naast kleding ontwikkelen ook bezig met het verbeteren van kleding, zoals brandveilig of kogelvrij.
Branding, je houd je bezig met het opzetten van je eigen merk en brengt dit aan de man.