Het maken van een product of dienst is 1 ding, maar hoe ga je er voor zorgen dat je ze ook verkoopt? Een magazijn vol met goederen levert niets op, ze moeten hun weg naar de gebruikers vinden.
Daar houden marketing- en salesmanagers zich mee bezig. Wie is de klant, welke behoeftes en voorkeuren heeft deze, hoeveel geld wil de klant besteden, hoe wil die aan zijn producten komen, hoe zorg ik dat iedereen het product gaat kennen, hoe zorg ik dat de tussenhandel het ook willen verkopen of ga ik alleen rechtstreeks, welke argumenten zijn nodig om mensen over te halen, hoe zorg ik ervoor dat klanten bij me blijven en ga zo maar door.
Allemaal afwegingen die nodig zijn om een nieuw of bestaand product succesvol te verkopen. Maar 10% van de nieuwe producten op de markt worden een succes.
Marketing is het gedeelte waarbij je vooraf gaat nadenken over de voorwaarden om het product aan de doelgroep te verkopen. Wat is de slimste aanpak op gebied van prijs, productvoorwaarden, promotie en verkoopdistributie.
Sales is het gedeelte waar je ervoor gaat zorgen dat mensen ook daadwerkelijk je product kopen. Dat kan rechtstreeks naar eindgebruikers zijn of naar tussenhandel zoals retailers. Sales kan gaan om producten van €5 of €500.000. Je snapt dat je verschillende technieken en tactieken moet gebruiken die passen bij de klant, het product en de markt waarin je actief bent.
Uiteindelijk draait het er om dat je zorgt dat zoveel mogelijk producten tegen een zo goed mogelijke prijs worden verkocht om zoveel mogelijk brutowinst te halen.
Verschillende takken binnen deze sector zijn:
Marketing management
International Business
Sales management