Lucht- en zeevaart
werkzaamheden
Werkzaamheden
Luchtvaart engineer
Vandaag werk ik aan het ontwerp van het horizontale staartvlak van een tweemotorig vliegtuig. Het staartvlak is noodzakelijk voor de stabiliteit en de besturing van het vliegtuig. Ik ga bepalen hoe het staartvlak eruit komt te zien. Daarbij moet ik met verschillende factoren rekening houden. Zo moet het staartvlak een bepaalde dikte hebben om voldoende sterk te zijn, maar mag het ook niet te dik zijn vanwege de luchtweerstand. Met behulp van natuurkundige formules bereken ik welke (aerodynamische) krachten er op het vlak worden uitgeoefend en hoe het stromingsveld eruit gaat zien.








Scheepsbouw engineer

Vandaag beoordeel ik het ontwerp van een containership. Ik bekijk de twee- en drie dimensionale overzichtstekeningen en detailtekeningen. Op basis van de technische gegevens van het schip  ga ik de stabiliteit van het schip bepalen. Daarbij onderzoek ik hoe stabiel het schip is onder normale omstandigheden en wanneer het schip beschadigd is. Met behulp van de computer bereken ik welke (natuurkundige) krachten er op het schip werken. Wanneer de resultaten niet aan de wettelijke veiligheidseisen voldoen, ga ik bekijken hoe het ontwerp aangepast moet worden.








Maritiem Officier
Ik ben bezig met de voorbereiding van de plaatsing van een drijvend olieplatform in de Noordzee. Ik ben er verantwoordelijk voor dat het project op tijd, met de juiste middelen en veilig wordt verricht. Vandaag ga ik in kaart brengen aan welke eisen het schip moet voldoen waarmee het olieplatform zal worden vervoerd. Ook bepaal ik welke kranen er op het schip moeten komen en welke draagkracht deze kranen moeten hebben. Ik leg alle eisen vast in technische documenten. Daarna ga ik bekijken welke technische medewerkers ik op dit project ga inzetten. Tijdens het vervoer voer ik het commando op de brug.







Piloot
Vandaag heb ik een aantal korte vluchten van Amsterdam naar Malaga. We gaan vandaag 3 keer op en neer. Ik heb me voor laten lichten over de weeromstandigheden en moet hiervoor wat extra veiligheidsmaatregelen nemen. We hebben net het vliegtuig op gebreken gecontroleerd en wachten op toestemming om te vertrekken. We werken volgens vast protocollen. Vandaag doe ik het opstijgen en de landing zelf om mijn nieuw co-piloot in te werken. Tussendoor neemt de automatische piloot het over.








Luchthaven logisticus
Ik ben verantwoordelijk voor het lossen van de passagiersvliegtuigen. We hebben een uitgekiend systeem waarmee we in staat zijn een vliegtuig binnen 10 minuten te lossen, alle koffers 5,6 kilometer te verplaatsen en vervolgens op de juiste bagageband weer aan de passagier terug te geven. Het uitdagendste is altijd om de die koffers eruit te pikken die doorgestuurd moeten worden. Onze computersysteem helpt daarbij, maar bij problemen moeten we heel snel kunnen ingrijpen. De uitdaging is om handwerk nog meer te voorkomen.